Multitouch-tafel motiveert kleuters in het leren

Auteur/Bron: Kennisnet

kenisnet

Kun je met een multitouch-tafel de woordenschat van kleuters verbeteren? De Paulusschool uit Wijchen deed hier samen met Kennisnet onderzoek naar in het kader van EXPO 2 (experimenten in het basisonderwijs).

Motiverend werkte het in ieder geval, de tafel werd gezien als een grote iPad. De leerprestaties gingen er echter niet op vooruit.

De Paulusschool en het onderzoek

De Paulusschool heeft een verbetertraject ingezet voor taal- en leeslessen en heeft ook de wens om meer ict in te zetten voor de kleuterklassen. De school wilde daarom onderzoeken of kleuters hun woordenschat met de multitouch-tafel (een liggend digibord met touchscreen) meer zouden verbeteren dan kleuters die op andere manieren aan taal werken.

Ervaringen Paulusschool

In dit filmpje zie je hoe het project door de school is ervaren.

Opzet van het experiment

Twee groepen 2 deden mee aan het onderzoek, waarvan één klas de controlegroep was. De andere klas gebruikte regelmatig – met 2 of 3 kinderen tegelijk – de multitouch-tafel om aan de woordenschat te werken. Zowel met de multitouch-tafel als bij de andere manieren werd gebruik gemaakt van het Schatkist-pakket. Schatkist is een programma voor kleuters, waarin beginnende geletterdheid en mondelinge vaardigheid gestimuleerd worden. Schatkist woordenschat is speciaal bedoeld voor de ontwikkeling van de woordenschat.

Resultaten

De resultaten wat betreft leerprestaties zijn niet eenduidig. In de eerste experimentele periode ontwikkelen de leerlingen die met de multitouch-tafel met Schatkist werken hun woordenschat aanzienlijk meer dan de controlegroep. Opvallend is dat in de verlenging van het experiment de inhaalslag stagneert. De groepen eindigen uiteindelijk op hetzelfde niveau.

Verhoogde motivatie

Werken met de multitouch-tafel werd ervaren als een “feestje”, alsdus Piet Derks, ict-coördinator van de Paulusschool.

“De motivatie is hoog, het is een feestje voor kinderen. Thuis leren veel van hen de vaardigheden ook, bijvoorbeeld het ‘swipen’, en op school werken ze dan met soortgelijke apparaten. Dat werkt motiverend. Een ander voordeel is dat de tafels in de klas kunnen staan, kinderen zitten niet meer apart met een koptelefoontje op.”

Terwijl de leerprestaties dus niet bewezen beter zijn met de multitouch-tafel, wel blijkt dat de kinderen gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan. De multitouch-tafel biedt hen de mogelijkheid om goed zelfstandig te werken en ook om samen te werken.

Meer informatie omtrent dit experiment

Gerelateerd onderzoek



Geef een reactie